Studia 2 stopnia (magisterskie) stacjonarne

 

STUDIUJ MASTER OF LIBERAL ARTS NA POZIOMIE MAGISTERSKIM

Nasz interdyscyplinarny program studiów magisterskich Master of Liberal Arts oferuje możliwość rozwoju i interakcji w trudnym środowisku akademickim. Studenci zyskują dogłębną wiedzę na temat komunikacji, języka, kultury i społeczeństwa. W ramach studiów badają wybrane wymiary lingwistyki, studiów komunikacyjnych, sztuki i nauk społecznych w kontekście historii myśli filozoficznych i funkcjonowania współczesnych społeczeństw, w tym ich perspektyw prawnych i ekonomicznych. Krytycznie rozważają główne wyzwania dla globalnego dobrobytu, takie jak hegemonia kulturowa, nierówność płci i manipulacje w mediach. Realizują unikalny interdyscyplinarny program nauczania, którego zwieńczeniem jest praca magisterska eksplorująca wybrany problem z różnych perspektyw.

Główną różnicą między klasycznym anglosaskim MLS a programem studiów MLA w Uniwersytecie Opolskim możliwość wyboru modułu specjalizacji:

MEDIA I KULTURA WIZUALNA – Głównym celem tego modułu jest pogłębienie wiedzy studenta na temat ram teoretycznych, preferencji metodologicznych i analitycznych zainteresowań sztukami wizualnymi, mediami i filmoznawstwem. W ramach przedmiotów modułowych studenci poznają rolę ludzkiej percepcji, komunikacji i kulturowych ram interpretacji, określone pojęcia i kategorie do badania wizualnych produktów i procesów wraz z innymi kodami semiotycznymi. Moduł ma na celu rozwinięcie i zróżnicowanie umiejętności analitycznych studentów i konkretnych kompetencji związanych z przetwarzaniem informacji wizualnych. Rozwija indywidualne zainteresowania i niezależne badania wybranych obszarów kultury wizualnej. Głównym celem pracy magisterskiej jest zapewnienie studentom ram do intelektualnego zaangażowania w działania i projekty artystyczne związane ze sztuką i mediami.

KOMUNIKACJA PUBLICZNA – Głównym celem tego modułu jest badanie wybranych obszarów komunikacji mediów (propagandy polityczne, dyskursy promocyjne, gatunki informacyjne, materiały organizacyjne lub instytucjonalne) w celu zidentyfikowania ich strategii i cech językowych. Studenci zapoznają się z organizacją sfer publicznych i przemysłów kultury, z głównymi kierunkami badawczymi w badaniach dyskursu i metodami analizy tekstu. Omawiają przykładowe studia przypadków z zakresu komunikacji publicznej. Głównym celem pracy magisterskiej jest zastosowanie ich wiedzy na temat teorii i praktyk komunikacji publicznej. Studenci wybierają temat związany z komunikacją mediów i analizują próbkę swobodnie dostępnych tekstów / elementów wizualnych, próbując odpowiedzieć na pytanie badawcze dotyczące właściwości tych materiałów. Oceniają skuteczność komunikacji w kontekście danej teorii komunikacji / kultury. Wnioski z ich projektów mogą zawierać praktyczne implikacje.

FILOZOFIA, KULTURA, POLITYKA – Celem tego modułu jest dostarczenie studentom wiedzy o głównych kierunkach badawczych oraz metodach badawczych i umiejętnościach potrzebnych do identyfikacji i wyrażania myśli na styku filozofii, kultury i polityki. Oczekuje się, że studenci przeprowadzą projekt badawczy w obszarze ich zainteresowań, który może być związany na przykład ze stosunkami między religią a polityką, społecznymi i politycznymi implikacjami wielokulturowości, konsekwencjami relatywizmu kulturowego lub rolą krytyki kulturowej. Podstawowe podejścia do zastosowania w projektach badawczych można czerpać z filozofii społeczno-politycznej, teorii politycznej, krytyki feministycznej i pragmatyzmu.

WIELOJĘZYCZNOŚĆ I WIELOKULTUROWOŚĆ – Celem tego modułu jest badanie różnorodności i zmienności językowej i kulturowej, wielowarstwowych relacji między językiem a kulturą oraz krytycznych kwestii związanych z mocą i upodmiotowieniem językowym / kulturowym. Opierając się na koncepcji super różnorodności w zglobalizowanym świecie, warto zmapować, w jaki sposób wielojęzyczność można traktować jako zasób kapitału kulturowego i jak można rozumieć wielokulturowość jako ramy integracji społecznej i komunikacji. W swoich projektach magisterskich studenci prowadzą indywidualne badania, które opierają się na ich wiedzy na temat praktycznych badań interfejsów między (wieloma) językami i kulturami. Mogą koncentrować się między innymi na prawach językowych, w tym mniejszościach językowych; polityce językowej w krajach, korporacjach i instytucjach; odmianach języka angielskiego, hybrydach językowych i mieszaniu się języków w środowisku migrantów; psychologii społecznej dwujęzyczności; statusie językowym i pojęciu języka urzędowego; krytycznej znajomość języka; wrażliwości na język / kulturę i poprawności politycznej; mniejszości językowej i dziedzictwie kulturowym; standaryzacji i inżynierii językowej; sztucznych językach; krajobrazach językowych; polityce nauczania języka / kultury; wymieraniu języka. Projekty magisterskie można włączyć do wyników międzynarodowego sojuszu laboratorium FORTHEM „Wielojęzyczność w szkole i szkolnictwie wyższym”.

Zajęcia na studiach stacjonarnych odbywają się od poniedziałku do piątku. Wszyscy wykładowcy są dostępni dla studentów na dyżurach w celu omówienia kwestii merytorycznych odnoszących się do poszczególnych przedmiotów.

Studia magisterskie kończą się obroną pracy magisterskiej oraz uzyskaniem stopnia magistra. Studia magisterskie na kierunku MLA przygotowują kandydatów do studiów doktorskich w dziedzinie nauk humanistycznych.

 

CZYM WYRÓŻNIA SIĘ UNIWERSYTET OPOLSKI

  • Międzynarodowe zespoły studentów ułatwiają rozwijanie komunikacji międzykulturowej, pozwalają na poszerzenie perspektywy porównawczej i na dynamiczną współpracę;
  • Przedmioty z kanonu studiów na temat filozoficznych, prawnych, historycznych, politycznych i ekonomicznych procesów współczesnych sfer publicznych sprzyjają refleksyjności i krytycznej postawie;
  • Przedmioty w zakresie komunikacji publicznej, socjolingwistyki, mediów i sztuk wizualnych, przedsiębiorczości i organizacji oferują elementy praktyki;
  • Dostęp do projektów kulturalnych, literackich i artystycznych podnosi kompetencje estetyczne;
  • Fakultatywne kursy i elementy pracy indywidulanej umożliwiają samodzielną eksplorację, niezależność akademicką i pogoń za zaawansowanymi treściami;
  • Magisterskie projekty badawcze mogą być ukierunkowane na ocenę właściwości i skuteczności różnych form społecznych praktyk komunikacyjnych lub rozwiązywanie problemów społecznych poprzez interwencje.

 

PERSPEKTYWY WYJAZDOWE: MOBILNOŚĆ, STAŻE

Nasi studenci mogą uczestniczyć w programie wymian Erasmus+ oferowanego przez Uniwersytet Opolski, który pozwala na studiowanie za granicą przez jeden semestr lub dwa, rozwijając umiejętności komunikacji w języku obcym, poznając kulturę odwiedzanego kraju i zdobywając zawodową wiedzę przy pomocy języka obcego. Mamy partnerów, między innymi, w Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Grecji, Włoszech, Turcji i na Cyprze. Studenci mogą również brać udział w wizytach studyjnych związanych z programem studiów i odbywać staże za granicą. (więcej informacji na stronie www.erasmus.uni.opole.pl).

 

PERSPEKTYWY KARIERY ZAWODOWEJ

MLA oferuje studentom transdyscyplinarny program z wiedzą, praktycznymi umiejętnościami językowymi oraz kompetencjami komunikacyjnymi, międzykulturowymi i społecznymi, co dobrze przygotowuje ich do stawienia czoła wyzwaniom wysoce konkurencyjnego rynku pracy w coraz bardziej globalnym społeczeństwie. Od absolwentów oczekuje się posiadania przydatnych umiejętności i postaw, które pomogą im elastycznie dostosować się do zmieniających się wymagań świata zawodowego. W zależności od wybranego modułu będą przygotowani do kariery w takich sferach zawodowych jak:

 

  • Komunikacja publiczna, public relations i reklama
  • Twórcze pisarstwo i dziennikarstwo
  • Optymalizacja wizualna i medialna
  • Przemysł i instytucje związane z kulturą
  • Zasoby ludzkie i przeciwdziałanie dyskryminacji
  • Komunikacja korporacyjna i organizacyjna
  • Zarządzanie projektami i sfera przedsiębiorczości
  • Projekty i interwencje w zakresie budowania społeczności
  • Współpraca międzynarodowa wymagająca szczególnych umiejętności prawnych, komunikacyjnych lub zarządczych